Udskriv
Skrevet af Nicolai Bjørnelund   

Spinning - effektiv træning

Hvorfor vælge spinning som træning:

  • Det er holdtræning med masser af power til god musik
  • Der forbrændes en masse energi, 20-30 % af dit daglige kalorieforbrug kan forbrændes på 1 time
  • Belastningen er individuel
  • Spinning er skånsomt for knæ og andre led, da træningen gennemføres uden stød eller slag
  • Det styrker baller og lår samt mave- og ryg-muskulaturen, og i tilfælde af dårlig ryg kan hele træningen gennemføres siddende
  • Det er effektiv kredsløbstræning, som giver bedre kondition, større iltoptagelse og højere syregrænse

Den træningsform, der er mest anvendt på spinningshold er intervaltræning, hvor der skiftes mellem perioder med høj og lav intensitet, mellem siddende og stående kørsel. Det er en meget effektiv træningsform, uanset om målet er vægttab eller forbedring af kondition. Endvidere ville en spinningstime hurtig blive kedelig og ensformig, hvis man konstant kørte i samme tempo hele tiden.

Spinningscyklerne i Idrætscentret er af mærket Tomahawk IC6, en superfed spinningscykel som er en af de nyeste og bedste på markedet. Cyklerne er udstyret med WATT måler hvilket giver mulighed for at sammensætte programmet ud fra de 7 FTP power zoner (http://www.intelligent-cycling.com/ftp-power-zones).

 

 

Hvorfor træne efter WATT (effekt)?

Helt enkelt så er watt et direkte mål for hvor meget kraft man træder i pedalerne med. 100 watt er altid 100 watt, og dermed ved man helt præcist hvor hårdt man har trænet.

Pulsen, som også er et populært og hyppigt anvendt mål for træningsintensitet, er afhængig af dagsformen. Hvis man har fået drukket for lidt eller det er varmere end normalt så kan pulsen godt være højere uden at der ydes en tilsvarende højere indsats. Endvidere så er puls, modsat watt, en forsinket reaktion på det arbejde kroppen yder. Lidt som at køre efter en GPS der giver anvisninger med et par minutter forsinkelse.


Eksempel 1, En serie på 5 korte intervaller (Den blå kurve er WATT og røde kurve er pulsen):

            alt           

Det ses at der trædes ca. lige hårdt i pedalerne i alle 5 intervaller, den blå kurve er lige højt oppe i det røde område. Og at der trædes konstant med samme intensitet hele vejen igennem intervallerne, den blå kurve ligger på samme niveau i alle 5 intervaller.

Det ses at pulsen, den røde kurve, stiger hele tiden i løbet af intervallerne og på intet tidspunkt bliver konstant. Det ses også at max pulsen er forskellig fra interval til interval.

Watt giver i dette tilfælde et mere retvisende billede af det arbejde der er blevet ydet.

 

Eksempel 2, En serie på 4 lange intervaller (Den blå kurve er WATT og røde kurve er pulsen):

alt

Det ses at der trædes ca. lige hårdt i pedalerne i alle 4 intervaller, den blå kurve når lige op til grænsen på det røde område. Og at der trædes konstant med samme intensitet hele vejen igennem intervallerne, den blå kurve ligger på samme niveau i alle 4 intervaller.

Det ses at pulsen, den røde kurve, stiger i starten af intervallerne for derefter at flade ud på et konstant niveau. Det ses også at pulsen (det flade stykke) er stigende fra interval til interval.

Watt giver i dette tilfælde et mere retvisende billede af det arbejde der er blevet ydet.


Udstyr:

Medbring altid mindst ½ L vand (cyklerne har plads til 2 flasker) og eventuelt et håndklæde.

Bukser

Det anbefales at købe et par cykelbukser med pude, der fås modeller med og uden seler. Selvfølgelig kan man køre i et par almindelig træningsbukser, men komforten øges ved at vælge cykelbukser med pude.

Sko

Der kan benyttes almindelig kondisko, der findes fodclips i spinningslokalet som kan monteres på cyklerne så der kan køres med almindelige kondisko.

Spinningscyklerne er udstyret med pedaler med Look Delta (racercykel) på den ene side og SPD (mountain bike) på den anden side. Så hvis du har cykelsko kan begge systemer benyttes.

Look Delta:   alt                                                                    SPD:  alt

Trøje

En almindelig træningstrøje, vælg gerne en der er svedtransporterende.

 

 

 

Senest opdateret: Torsdag, 21. december 2017 12:23
 
Udskriv

Spinning

Spinning tider kan ses under menuen Holdtider.

Senest opdateret: Fredag, 08. september 2017 12:58
 


Copyright - Idrætsforeningen Radiometer